یک جلسه آموزش حسابداری مهمان ما باش! رزرو جلسه
جستجو برای:
  • دوره‌ها
    • حسابداری
      • سکو: دوره جامع حسابداری
      • ارشد: دوره حسابداری صنعتی
      • دوره اکسل در حسابداری
    • قانون کار و بیمه تامین اجتماعی
      • بادیگارد: دوره تربیت کارشناس روابط کار
    • مالیات
      • شتاب: دوره جامع مالیات
      • شتاب پلاس: دوره مالیات پیشرفته
  • محصولات
    • آموزش سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی
    • چارچوب: پادکست آموزشی قرارداد کار
  • منابع آموزشی
    • مقالات
    • وبینار و سمینار
    • ویدیوهای آموزشی
    • کتاب‌های الکترونیک
  • با محاسبان
    • ارتباط با ما
    • همکاری با ما
  • کاریابی
  • دپارتمان ACCA
  • دانلود اپلیکیشن
آموزش حسابداری اصفهان | محاسبان
  • دوره‌ها
        • حسابداری
          • مقدماتی
            • سکو: دوره جامع حسابداری
            • دوره اکسل در حسابداری
          • پیشرفته
            • ارشد: دوره حسابداری صنعتی
        • قانون کار و بیمه
          • مقدماتی
            • بادیگارد: دوره تربیت کارشناس روابط کار
        • مالیات
          • مقدماتی
            • شتاب: دوره جامع مالیات
          • پیشرفته
            • شتاب پلاس: دوره مالیات پیشرفته
  • محصولات
    • آموزش سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی
    • چارچوب: پادکست آموزشی قرارداد کار
  • منابع آموزشی
    • مقالات
    • وبینار و سمینار
    • ویدیوهای آموزشی
    • کتاب‌های الکترونیک
  • با محاسبان
    • ارتباط با ما
    • همکاری با ما
  • کاریابی
  • دپارتمان ACCA
  • دانلود اپلیکیشن
ورودعضویت
محاسبان > مقالات > قوانین کار و بیمه تامین اجتماعی > حق اولاد چیست؟ نحوه محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵ + شرایط دریافت

حق اولاد چیست؟ نحوه محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵ + شرایط دریافت

1404-01-21
آخرین بروزرسانی: 27-01-1405
مطالعه متمرکز
36.68k بازدید
حق اولاد چیست

حق اولاد به عنوان یکی از اجزای کلیدی در ساختار حقوق و دستمزد، هر ساله بر‌اساس مصوبات قانونی و با توجه به حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار مشخص می‌شود. بسیاری از کارگران و کارمندان در فیش حقوقی خود، عددی با عنوان حق اولاد مشاهده می‌کنند، اما از نحوۀ محاسبه و شرایط دریافت آن آگاهی کاملی ندارند. در این مقاله از محاسبان، با حق اولاد در سال ۱۴۰۵، نحوۀ محاسبه و شرایط دریافت آن آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب
  • محاسبه آنلاین حق اولاد 1405
  • حق اولاد چیست؟
  • حق اولاد ۱۴۰۵
  • محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵
  • شرایط دریافت حق اولاد
  • قانون جدید حق اولاد
  • حق اولاد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • بخشنامه حق اولاد
  • سوالات متداول
    • ۱. حق اولاد در سال ۱۴۰۵ چقدر است؟
    • ۲. حق اولاد بعد از چند ماه بیمه تعلق می‌گیرد؟
    • ۳. آیا به حق اولاد بیمه و مالیات تعلق می‌گیرد؟
    • ۴. آیا حق اولاد در محاسبه مزایای حقوق تأثیرگذار است؟
    • ۵. آیا در صورت اشتغال هم‌زمان زن و شوهر، هر دو می‌توانند حق اولاد دریافت کنند؟
  • مشاهده بیشتر

محاسبه آنلاین حق اولاد 1405

با ابزار محاسبه آنلاین حق اولاد ۱۴۰۵ خود را به‌طور دقیق و بی‌دردسر محاسبه کنید. در صورت داشتن شرایط، تنها کافی است که اطلاعات مورد نیاز مانند سابقه بیمه و تعداد فرزندان را وارد کنید. ابزار به طور خودکار مبلغ حق اولاد شما را بر‌اساس قوانین کار محاسبه می‌کند.

ماه
حق اولاد
0 تومان
اگر سابقه بیمه زیر 24 ماه باشد، حق اولاد تعلق نمی‌گیرد.

حق اولاد چیست؟

حق اولاد یکی از مزایای قانونی مستمر قانون کار است که طبق ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی، کارفرما باید به کارگران یا کارمندانی که دارای فرزند هستند، پرداخت کند. حق اولاد به ازای هر فرزند، معادل ۱۰ درصد آخرین حقوق پایه یا ۳ برابر حداقل دستمزد روزانه محاسبه می‌شود.

حق اولاد ۱۴۰۵

حق اولاد ۱۴۰۵

بر‌اساس مصوبهٔ شورای عالی کار، حق اولاد در سال ۱۴۰۵، به ازای هر فرزند ماهیانه مبلغ ۱۶٬۶۲۵٬۵۵۰ ریال است. این مبلغ با توجه به سه برابر حداقل دستمزد روزانه ۱۴۰۵ محاسبه می‌شود.

در بخش دولتی هم حق اولاد 1405 با افزایش ۲٬۹۶۷ امتیاز، مبلغ ۲۰٬۶۲۸٬۳۱۸ ریال برای هر فرزند تعیین شد.

محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵

محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵ بر پایه مقررات ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی انجام می‌شود. طبق این ماده قانونی، کارفرما موظف است برای هر فرزند واجد شرایط، مبلغی معادل سه برابر حداقل مزد روزانه مصوب شورای عالی کار را به‌صورت ماهانه در فیش حقوقی کارگران پرداخت کند. 

نکته مهم

حق اولاد صرفاً بر مبنای حداقل دستمزد مصوب اداره کار محاسبه و پرداخت می‌شود و ارتباطی با حقوق پایه شخص ندارد.

فرمول محاسبه حق اولاد به شرح زیر است: 

مبلغ حق اولاد = حداقل دستمزد روزانه مصوب اداره کار × ۳ × تعداد فرزندان

شرایط دریافت حق اولاد

حق اولاد یا کمک عائله‌مندی مطابق با ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی به کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد. شرایط دریافت حق اولاد به شرح زیر است:

  • بیمه‌شده باید حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • وضعیت سن فرزندان کمتر از ۱۸ سال باشد.
    •  تبصره: فرزندان بالای ۱۸ سال (در صورت ادامه تحصیل بدون محدودیت سنی تا پایان تحصیل، فرزندان ناتوان از کار به دلیل بیماری یا نقص عضو با تایید کمیسیون پزشکی ماده ۹۱ این قانون)

نکته مهم

  1. برای برخورداری از حق اولاد، دو شرط سابقه بیمه و وضعیت فرزندان باید هم‌زمان برقرار باشند و وجود تنها یکی از آن‌ها کفایت نمی‌کند.
  2. قانون به ازدواج فرزندان اشاره‌ای نکرده است، اما عرفاً به پسران تا پایان تحصیل و به دختران تا پیش از ازدواج پرداخت می‌شود.

قانون جدید حق اولاد

در قانون جدید حق اولاد با هدف حمایت از خانواده‌ها، محدودیت تعداد فرزندان برای دریافت حق اولاد حذف شده و به تمامی کارگران و کارمندان مشمول، با شرط حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه پرداخت می‌شود.

حق اولاد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

حق اولاد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

گاهی برای برخی از افراد سوال پیش می‌آید که حق اولاد به چه اشخاصی تعلق می‌گیرد؟ این افراد با توجه به قانون و عرف جامعه شامل موارد زیر می‌شوند.

  • حق اولاد هم به مرد و هم به زن تعلق می‌گیرد. حتی اگر در یک مکان کار کنند، حق اولاد باید به صورت ماهانه به هر دو آن‌ها پرداخت شود.
  • پرداخت حق اولاد به مرد و زن که هر دو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند، در صورت طلاق از یکدیگر هم باید انجام شود و ارتباطی به داشتن حضانت فرزند از طرف دادگاه ندارد.
  • حق اولاد برای فرزندان دختر و پسر پرداخت می‌شود و مبلغ آن یکسان است.
  • مدت زمان دریافت این مزایا برای فرزندان دختر تا زمان تأهل یا اشتغال و فرزندان پسر تا ۱۸ سالگی یا با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل است.
  • کارمندان بخش دولتی علاوه بر حق اولاد از حق عائله‌مندی برخوردار می‌شوند. حق عائله‌مندی از زمان تاهل پرداخت شده اما حق اولاد با داشتن شرایط دریافت محاسبه می‌شود.
  • به دخترانی که طلاق گرفته‌اند و به منزل پدر و مادر برگشته‌اند، حق اولاد تعلق می‌گیرد.

بخشنامه حق اولاد

بخشنامه حق اولاد یکی از دستورالعمل‌های اداری است که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر می‌شود و نحوۀ پرداخت حق اولاد به کارکنان دولت و بخش خصوصی را مشخص می‌کند.

بر اساس آخرین بخشنامه مرتبط با حق اولاد در سال ۱۳۹۴ که با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان تنظیم شده و با استناد به ماده ۸۶ و ۸۷ قانون تأمین اجتماعی و همچنین قانون حمایت از جوانی جمعیت، حداقل دستمزد پایه روزانه کارگران مشمول قانون کار برای هر فرزند به‌صورت جداگانه اعمال می‌شود و محدودیتی از نظر تعداد فرزندان وجود ندارد که این موضوع با توجه به حذف محدودیت‌های قبلی و تأکید بر سیاست‌های جوانی جمعیت صورت گرفته است.

جمع‌بندی

حق اولاد در سال ۱۴۰۵، برای هر فرزند ماهانه مبلغ ۱۶٬۶۲۵٬۵۵۰ ریال تعیین شده و مطابق قوانین کار، کارفرما ملزم به پرداخت آن به کارگران مشمول با رعایت توامان دو شرط سابقه بیمه و وضعیت فرزندان است و جزء مزایای قانونی و اجباری محسوب می‌شود. به نظر شما، آیا حذف سقف فرزندان در پرداخت حق اولاد می‌تواند انگیزه‌ای مؤثر برای کارگران باشد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

۱. حق اولاد در سال ۱۴۰۵ چقدر است؟

حق اولاد به ازای هر فرزند در سال ۱۴۰۵، مبلغ ۱۶٬۶۲۵٬۵۵۰ ریال است.

۲. حق اولاد بعد از چند ماه بیمه تعلق می‌گیرد؟

۷۲۰ روز سابقه پرداخت بیمه.

۳. آیا به حق اولاد بیمه و مالیات تعلق می‌گیرد؟

حق اولاد در بیمه تامین اجتماعی جزء معافیت‌ها محسوب شده و از آن حق بیمه کسر نمی‌شود، اما در محاسبه مالیات حقوق، مشمول مالیات است و معافیتی ندارد.

۴. آیا حق اولاد در محاسبه مزایای حقوق تأثیرگذار است؟

حق اولاد به عنوان یک مزیت رفاهی انگیزشی، در مزد ثابت تاثیری ندارد و در محاسبات اضافه‌کاری، نوبت‌کاری، عیدی و سنوات نقشی ندارد. اما در بازخرید ایام مرخصی به‌دلیل استفاده از مجموع حقوق و مزایای مستمر نقدی، طبق رای دیوان محاسبه می‌شود.

۵. آیا در صورت اشتغال هم‌زمان زن و شوهر، هر دو می‌توانند حق اولاد دریافت کنند؟

در‌صورتی‌که زن و شوهری هر دو مشغول به کار بوده و دارای شروط تعلق حق اولاد باشند، این مبلغ باید به هر دو پرداخت شود.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟
4.5
★★★★★
(بر اساس 63 نظر)
دانلود pdf کپی لینک
تلگرام محاسبان واتس اپ محاسبان ایتا محاسبان کانال بله محاسبان
پژمان حیدری

پژمان حیدری

مشاهده پروفایل نویسنده
آموزش حسابداری در اصفهان آموزش حسابداری آموزش مالیات آموزش حقوق و دستمزد مشاوره مالیاتی مشاوره بیمه و کار وکیل مالیاتی عیدی سال 1404 حقوق سال 1404 ویدئوهای آموزشی حقوق سال 1405
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
{{post.the_title}}

نظرات

63 دیدگاه
  • مریم آقاهادی1405-03-31
    پاسخ

    سلام وقت بخیر مادر من تا پارسال برای من و خواهرم که مجرد هستیم اما چندین سال شاغل حق عائله مندی دریافت میکرد اما امروز دیدم حق عائله مندی از حقوقشون حذف شده آیا قابل میتوان اعتراض زد و حقوقشان افزایش داد

  • امیر آرونی1405-03-13
    امتیاز 5 از 5
    پاسخ

    سلام
    من و برادرم در شرکتی که کارفرمای آن پدرم میباشد مشغولیم . در لیست کلا همین دو نفر هستیم (من بعنوان مدیر عامل و برادرم بعنوان کارگر).سنوات بیمه ای من الان 31 سال (میخواهم تا پایان امسال ادامه دهم) و برادرم 21 سال است.چند سال است که برای خودم و برادرم حق اولاد در لیست درج نمیکنیم.سوالم این است که اگر از خرداد امسال حق اولادها را برای خودم و برادرم در لیست بیاوریم ، آیا مشکلی پیش نمیاید؟ و آیا در حقوق بازنشستگی من لحاظ میشود؟(هر دو فرزندم مشغول به تحصیل در دانشگاه هستند)

    • پژمان حیدری1405-03-13
      پاسخ

      درود و مهر
      در صورتی که شرایط دریافت حق اولاد را داشته باشید (داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه و فرزند واجد شرایط)، درج حق اولاد در لیست بیمه از هر زمانی امکان‌پذیر است و معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما توجه داشته باشید حق اولاد جزو مزایای رفاهی محسوب می‌شود و در محاسبه مستمری بازنشستگی تأثیر مستقیمی ندارد.

  • فاضل یوسفی1405-02-18
    امتیاز 5 از 5
    پاسخ

    سلام من دوتادختردارم یکی ۲۵ ساله مجردویکی سی ساله مطلقه است حق اولاداین دخترابه من نمیدهندچکارکنم

    • پژمان حیدری1405-02-19
      پاسخ

      درود و مهر
      شما مشمول دریافت حق اولاد هستید با ارائه اسناد و مدارک به سازمان مربوطه نسبت به دریافت حق اولاد اقدام فرمایید.

  • رقیه قاسمی1405-02-15
    پاسخ

    سلام چرا در صندوق روستایی عشایری بیمه به نوه تعلق نمی گیرد.این همه‌بیمه ریختم.

    • پژمان حیدری1405-02-15
      پاسخ

      درود و مهر
      در صندوق‌های بیمه روستایی و عشایری، «مشمولیت و حمایت» بسته به قوانین همان صندوق و همچنین تعریف افراد تحت تکفل (از جمله فرزند/نوه) متفاوت است. معمولاً نوه صرفاً با «داشتن رابطه نسبی» به‌تنهایی مشمولِ تحت تکفل محسوب نمی‌شود و ممکن است شرط‌ های دیگری مثل وابستگی، تحت تکفل بودن، تعیین تکلیف در مدارک هویتی و استعلام سازمان لازم باشد.
      پیشنهاد می‌شود برای اعلام علت دقیق در پرونده شما، به شعبه مربوطه یا سامانه/پشتیبانی صندوق مراجعه کنید.

  • رقیه قاسمی1405-02-15
    پاسخ

    سلام چه طور می شود حق اولاد کارگر ۱۶۰۰ باشد وحق اولاد کارمند ۲۰۰۰۰۰۰باشد در صورتی که زحمت که کارگر می کشد از کارمند بیشتر است کارمند پشت میز دولت می نشیند تابستان زیر کولر زمستان هم زیر شوفاژ عدالت رعایت شود هردو گروه باید دومیلیون باشد.

  • محمدرضا اخلی1405-02-13
    پاسخ

    سلام در ش شرکت خصوصی کار میکنم. امسال ۱۴۰۵ برای قرار داد وکیل شرکت منو از حق اولاد محروم کرد دلیلش این بود که دخترم تحصیلش تمام شده .توضیح اینکه دخترم ۲۹ سالش و‌مجرد است و بیکار هم هست. آیا میتوانم اعتراض کنم یا طبق قانون عمل کرده است؟

    • پژمان حیدری1405-02-13
      پاسخ

      درود و مهر
      حق اولاد معمولاً فقط زمانی پرداخت می‌شود که “شرایط قانونی فرزند” برقرار باشد. طبق مقررات تأمین‌حقوق و نیز آیین‌نامه‌ها، برای فرزندِ بالای سن مقرر، معمولاً ملاک اشتغال به تحصیل یا داشتن وضعیت مورد قبول قانونی است.
      اما اینکه چرا ایشان به استناد “تمام شدن تحصیل” حق را قطع کرده، غالباً رایج است؛ با این حال اگر شما بتوانید نشان دهید فرزندتان طبق شرایط استثنایی یا وضعیت قانونی خاص (مثل استمرار تحصیل در مقطع/مدت مجاز، یا تأیید وضعیت توسط مراجع ذی‌ربط) مشمول است، می‌توانید اعتراض/پیگیری کنید.

  • وحیده هاشمی1405-02-10
    پاسخ

    سلام من پسرم ۱۹ سالشه ولی درس نمیخونه بهش حق اولاد تعلق نمیگره؟

    • پژمان حیدری1405-02-12
      پاسخ

      درود و مهر
      خیر \سران تا سن ۱۸ سالگی یا در صورت ادامه تحصیل مشمول حق اولاد می‌شوند.

  • محمد صادق مولوی1405-02-08
    پاسخ

    سلام دولت اعلام کرده افرادی ک داری ۴ فرزند بیشتر داشته باشه ب دلیل حمایت از افزایش جمعیت حق اولاد ۲ برابر پرداخت خواهدشد این خبر درسته؟

    • پژمان حیدری1405-02-08
      پاسخ

      درود و مهر
      خیر این موضوع تصویب و بخضشنامه نشده است.

  • فاطمه سهرابی1405-01-31
    پاسخ

    سلام فردی که دخرش مطلقه باشه ایا بهش حق اولاد تعلق میگیره؟

    • پژمان حیدری1405-01-31
      پاسخ

      درود و مهر
      بله. در صورت طلاق به فرزند دختر حق اولاد تعلق می‌گیرد

  • علیرضا1404-12-14
    پاسخ

    سلام
    فردی که حق اولاد میگیره حتما باید ۷۲۰ روزش رو در همون شرکت گذرونده باشه یا سابقه بیمه‌اش مربوط به شرکت های مختلف هم باشه اوکیه؟

    • پژمان حیدری1404-12-14
      پاسخ

      درود و مهر
      یکی از شرایط دریافت حق اولاد داشتن ۷۲۰ روز سابقه بیمه پردازی است، و صرفا داشتن سابقه بیمه در شرکت مورد نظر باور اشتباهی است.

  • فرزانه احمدی خواه1404-11-28
    امتیاز 5 از 5
    پاسخ

    به جواب سوالی که میخواستم رسیدم

  • عبادی1404-11-09
    پاسخ

    سلام من یه دختر مجرد هستم میشه حق اولاد جدا کنم هر ماه به کارت خودم واریز کنن

  • معصومه عبادی1404-11-09
    پاسخ

    سلام من دختری مجرد هستم چطوری میشه حق اولاد جدا کنم به کارت خودم بریزن

  • معصومه عبادی1404-11-09
    پاسخ

    سلام من چطوری میتونم حق اولاد خودم جدا کنم مجردم دختر هستم امکانش هس حق اولاد جدا کنم به کارت خودم بریزن

    • پژمان حیدری1404-11-11
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر.
      حق اولاد یکی از آیتم‌های حقوق بگیران دارای فرزند است که متناسب با داشتن شرایط به حقوق بگیر تعلق می‌گیرد و امکان جداسازی آن نیست

  • مریم شیدا1404-11-01
    پاسخ

    سلام روزتون بخیر. کارشناس محترم بنده 16 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم ودارای 4 فرزند هستم که خودنیز سرپرستی فرزندانم را برعهده دارم باتوجه به شرایط موجود میخواستم بدونم ایا حق اولاد فق به 2 فرزند تعلق میگیره؟ ایا این قانونی است؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

  • مریم شیدا1404-11-01
    پاسخ

    سلام روزتون بخیر. کارشناس محترم بنده 16 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم ودارای 4 فرزند هستم که خونیز سرپرستی فرزندانم را برعهده دارم باتوجه به شرایط موجود میخواستم بدونم ایا حق اولاد فق به 2 فرزند تعلق میگیره؟ ایا این قانونی است؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    • پژمان حیدری1404-11-01
      پاسخ

      درود و مهر
      خیر تعداد فرزندان در دریافت حق اولاد تاثیرگذار نیست . منتهی در صورتی که نداشتن شرایط حق اولاد مانند(ازدواج فرزندان، سن بالای 18 سال و ادامه ندان تحصیلات) یا سابقه بیمه 720 روز در پرداخت نشدن حق اولاد دخیل هستند.

  • مهدی1404-10-28
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    منظور از 720 روز بیمه پردازی ، سابقه بیمه در همان کارگاه هست یا منظور سابقه کلی فرد در بیمه تامین اجتماعی میباشد؟

    • پژمان حیدری1404-10-28
      پاسخ

      درود و مهر
      متشکریم از حسن توجه و نظر شما. منظور از ۷۲۰ روز بیمه پردازی، سابقه کلی فرد در تأمین اجتماعی برای دریافت حق اولاد است

  • خاطره اسمعیلون1404-10-02
    امتیاز 3 از 5
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من ۷۲۰ روز بیمه ندارم به من تعلق نمیگیره ؟ هیچ راهی نداره؟من دو تا بچه دارم ، آخه این چه قانونیه ؟ چرا باید ۷۲۰ روز بیمه داشته باشم؟

    • پژمان حیدری1404-10-02
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر.
      بله شرط اصلی برای دریافت حق اولاد در سال ۱۴۰۴ داشتن ۷۲۰ روز سابقه بیمه است.

  • راضیه افشاری1404-09-08
    پاسخ

    سلام.من و مادرم مستمری تامین اجتماعی پدرم که فوت شده رو میگیریم.طبق قانون تامین اجتماعی دخترانی که نه شاغل باشند نه ازدواج کرده باشند امکان دریافت حق اولاد را دارند.من دانشجو هستم و سال گذشته در دانشگاه چند ماه تدریس کردم ولی هیچ بیمه ای برای من رد نشده.فقط دانشگاه آن را ثبت کرده و در سامانه اداره مالیات قابل مشاهده است.البته العان دیگه تدریس نمیکنم.از طرف تامین اجتماعی بامن تماس گرفتند که حقوقتون بخاطر همین موضوع قراره قطع بشه.باوجود اینکه تابحال برای من هیچ بیمه ای رد نشده من چه کاری میتوانم انجام دهم؟

    • پژمان حیدری1404-09-09
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      می‌توانید با ارائه اسناد و مدارک درخواست خود را به سازمان تامین اجتماعی بدهید.

  • سارا1404-07-24
    پاسخ

    من پدرم بازنشسته تامين اجتماعي بودن كه فوت شدن و مادر هم فوت شدن و من مستمري بگير پدرم هستم سنم بالاي ٤٠ سال است اما نه ازدواج كردم و نه شاغل هستم ، حق اولاد من رو قطع كردن آيا دوباره بهم تعلق ميگيره؟ ثبت اعتراض هم انجام دادم و تعهد نامه پر كردم ، ممنون ميشم پاسخ بدين

  • سارا كرد1404-07-24
    پاسخ

    من پدرم بازنشسته تامين اجتماعي بودن كه فوت شدن و مادر هم فوت شدن و من مستمري بگير پدرم هستم سنم بالاي ٤٠ سال است اما نه ازدواج كردم و نه شاغل هستم ، حق اولاد من رو قطع كردن آيا دوباره بهم تعلق ميگيره؟ ثبت اعتراض هم انجام دادم و تعهد نامه پر كردم ، ممنون ميشم پاسخ بدين

    • پژمان حیدری1404-07-24
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      حق اولاد مستمری بازماندگان دوباره قابل احیا است. ثبت اعتراض و تعهدنامه، مسیر قانونی درستی است که طی کرده‌اید بنابراین احتمال بازگشت حق اولاد وجود دارد.

  • بهار1404-07-16
    پاسخ

    سلام من دختر بازمانده بازنشسته تامین اجتماعی هستم حق اولاد رو قطع کردن نه شغل دارم نه ازدواج کردم درخواست تعهدنامه هم پرکردم ایا حق اولادم قطع میشه و اگر نه کی حق اولادهامون واریز می‌کنند گفته بودن ۱۵ مهرماه اما امروز ۱۶ مهر و هنوز واریز نشده

    • پژمان حیدری1404-07-16
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر، خیر قطع نمی‌شود و احتمالا با حقوق مهر ماه واریز می شود

  • بیتا کشیری1404-07-10
    پاسخ

    من سرپرست دخترم هستم دخترم تازه هجده سالش شده بازمانده پدرم هستم شوهرم هم فوت شده چرا حق اولاد منو حذف کردن من حداقل بگیرم واقعاً آدم میمونه چی بگه شوهر کنیم حقوقمون قطع میشه سرکار بریم قطع میشه این چ وضعشه

    • پژمان حیدری1404-07-12
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      حق اولاد حذف شده به دلیل سن ۱۸ سالگی دخترتان و به‌روزرسانی سیستم، اما مستمری اصلی (از پدر و شوهر) قطع نمی‌شود اگر مجرد و بی‌کار بماند – قوانین ۱۴۰۴ حمایتی‌تر است. در es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کنید.

  • محمدرضا شورابی1404-07-04
    پاسخ

    سلام چرا حق اولا بازنشستگی پدرم قطع شد وصمن دختر مجرد هسنتد

    • پژمان حیدری1404-07-05
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      کمک‌هزینه اولاد برای برخی بازماندگان مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی (فرزندان بالای ۱۸ سال) به دلیل به‌روزرسانی هوشمند اطلاعات و تغییرات سیستمی حذف شده است. این تغییر شامل بازنشستگان و ازکارافتادگان نمی‌شود و حق اولاد زنان سرپرست خانوار نیز قطع نشده است. سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده که اصلاحات نرم‌افزاری در حال انجام است و پس از رفع ایرادات، کمک‌هزینه در مستمری مهرماه لحاظ خواهد شد. بازماندگان می‌توانند درخواست بررسی مجدد را از طریق سامانه ۱۴۲۰ (تماس تلفنی یا پرتال https://1420.tamin.ir) ثبت کنند. برای ثبت درخواست، باید در پرتال، بخش پروفایل کاربری، گزینه «رسیدگی به تغییرات حکم بازماندگان» را انتخاب و فرم مربوطه را تکمیل کنند. پاسخ درخواست از طریق پیامک یا پرتال قابل پیگیری است.

  • نرگس1404-06-15
    پاسخ

    با سلام وقت بخیر من اسفند۱۴۰۳بازنشست شدم با پیگیری حق غائله مندی را گرفتم دو دختر حدود۴۰سال سن دارند سرپرست خانوارهستم چرا حق اولاد را ب من که سرپرست هستم ودخترانم کارنمیکنن چرا حق اولاد را به من نمیدهندفقط به آقایون تعلق میگیره فرق من با آقایون چه هست میشه لطف کنید توضیح دهید ممنون

  • نرگس حسن زاده1404-06-15
    پاسخ

    با سلام من بازنشست شدم دو دختر حدود۴۰ساله دارم که بامن زنگی میکنن نه کار دارند ونه بیمه بادوندگی حق عایله مندی بادادن مدارک درحکمم درج شد اما آیا نباید حق اولاد ب من بدهندمن سرپرست خانوارهستم وبا مردان چه فرقی میکنم حتی سخت تر زندگی میکنم این چه قانونی هست که به زنان سرپرست بازنشسته حق اولاد نمیدهند

  • خسرو1404-06-06
    پاسخ

    با درود . چنانچه فرزندی اشتقال به تحصیل دارد و دانشجو باشد و بصورت پاره وقت استخدام شده و بیمه شود نیز حق اولاد برای او منظور میشود

    • پژمان حیدری1404-06-06
      پاسخ

      سلام وقتون بخیر.
      با توجه به دانشجو بودن با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل مشمول حق اولاد می‌شود به شرطی که به طور مستقل در شرکتی که به صورت ئاره وقت فعالیت می‌کند بیمه نباشد در غیر این صورت مشمول دریافت حق اولاد نیست.

  • حسین هژبری1404-04-30
    پاسخ

    سلام آیا کسی که ۳ ساعت در جائی کار
    میکندمزایاوحق اولاد بچه صورت باید
    دریافت کند متشکرم اگر جواب بدهید

    • پژمان حیدری1404-05-01
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر. به نسبت ساعات کارکرد و موظفی همان ماه

  • احمد شاکری1404-04-09
    پاسخ

    با سلام
    برای فرزندی که مثلا روز 25 یکی از ماهها به دنیا آمده . آیا حق اولاد این ماه باید کامل محاسبه شود؟یعنی برای ماه اول تولد حق اولاد کامل است یا مبلغ آن بستگی به روز تولد دارد؟

    • پژمان حیدری1404-04-09
      پاسخ

      سلام. وقتتون بخیر.
      به موضوع زمان تولد فرزند بستگی ندارد و فقط شرایط سابقه ۷۲۰ روز بیمه پردازی و شرایط عرفی و سنی فرزند وابسته است. در صورت دارا بودن حق اولاد کامل پرداخت می‌شود

  • محمد1404-03-03
    پاسخ

    سلام و درود
    آیا حق تاهل و حق اولاد جزء حداقل حقوق حساب میشود یا مازاد بر حداقل حقوق ؟

    • پژمان حیدری1404-03-03
      پاسخ

      سلام. وقتتون بخیر. جز مزایای قانونی و به تبع شغل هستند

  • فرزاد نگهداری1404-02-11
    پاسخ

    سلام حق اولاد همه براساس ۳روز حداقل دستمزد محاسبه میشود یعنی برای همه یک فرزند ۱۰۳۹۰۹۶۸ریال هست حتی اگر دستمزد روزانه آن شخص۴۵۰۰۰۰۰ریال باشد

    • پژمان حیدری1404-02-11
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر. بله، حق اولاد معادل 3 روز حداقل مبلغ مزد مصوب، برای هر فرزند، می باشد

  • لیلا بهره مند1404-02-10
    پاسخ

    باسلام واحترام
    حق اولاد به خانم های متاهل هم پرداخت می‌شود
    آیا کارفرما می‌تواند از دادن حق اولاد امتناع کند یا برای پرداخت حق اولاد شرط مجرد بودن خانم هارو عنوان کند

    • پژمان حیدری1404-02-10
      پاسخ

      سلام . وقتتون بخیر. حق اولاد یکی از مزایای قانونی است و در صورت داشتن شرایط دریافت حق اولاد در متن مقاله به شما تعلق میگیرد

  • سیما1403-08-22
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    آیا پسری که دوره سربازیشو گذرونده و بعد از سربازی شروع به تحصیل کرده ، مشمول حق اولاد میشه ؟

    • امین قادریان1403-09-13
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      بله از نظر قانونی ممانعتی در این باره وجود ندارد.

  • افسانه1403-05-25
    پاسخ

    درود بر شما
    حداقل سابقه بیمه برای دریافت حق اولاد ۷۲۰ روز هست یا کمتر ؟

    • امین قادریان1403-05-29
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      در حال حاضر حداقل سابقه برای دریافت حق اولاد 720 روز می‌باشد.

  • بهنام میرزایی1403-05-09
    پاسخ

    اگر کارگری فرزندی بالای 18 سال داشته باشد که در حال تحصیل باشد. آیا حق اولادبه ایشان باید پرداخت گردد یا خیر ؟؟؟؟

    • امین قادریان1403-05-30
      پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      بله مادامی که فرزند مشغول به تحصیل باشد حق اولاد به ایشان تعلق می‌گیرد.

  • احمدرضا کریمی1403-02-03
    پاسخ

    سلام حق اولاد عددی ثابت برای ماه است یا درصورت کم کاری ماهانه به ازای روز کارکرد حق اولاد پرداخت می‌گردد؟

    • امین قادریان1403-02-05
      پاسخ

      درود بر شما
      به ازای روزهای کارکرد پرداخت می شود

دانلود pdf کپی لینک
تلگرام محاسبان واتس اپ محاسبان ایتا محاسبان کانال بله محاسبان
پژمان حیدری

پژمان حیدری

مشاهده پروفایل نویسنده
آموزش حسابداری آموزش مالیات آموزش حقوق و دستمزد مشاوره مالیاتی مشاوره بیمه و کار وکیل مالیاتی عیدی سال 1404 حقوق سال 1404 ویدئوهای آموزشی حقوق سال 1405
محاسبـــــان

تلفن پشتیبانی: 4020-031     |     ایمیل: info@mohaseban.org
آدرس: اصفهان، خیابان فلسطین، کوچه یک، ساختمان محاسبان

بازگشت به بالا

تلفن پشتیبانی: 4020-031
ایمیل: info@mohaseban.org
آدرس: اصفهان، خیابان فلسطین، کوچه یک، ساختمان محاسبان

آموزش حسابداری

آموزش حسابداری آفلاین

آموزش مالیات

دانلود اپلیکیشن محاسبان

مقالات آموزشی

رویدادهای رایگان

ویدئو‌های آموزشی

تجربه های موفق کارآموزان

برای آگاهی از اخبار روز حسابداری ایمیل خود را وارد نمایید.
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

محاسبان شریک آموزشی ACCA اینماد اعتماد الکترونیکی نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال نشان ذره بین

موسسه حسابداری محاسبان؛ مشاوره، آموزش و معرفی به کار​

موسسه محاسبان آفاق اسپادانا که بهترین آموزشگاه حسابداری در اصفهان لقب گرفته است، سال ۸۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. تا کنون بیش از 14 هزار نفر کارآموز دوره‌هـای محاسبان را گذرانده‌اند و به عنوان یک حسابدار موفق یا مدیر مالی وارد بازار کار شده‌اند.

اگر به دنبال آموزشگاه حسابداری در اصفهان هستید و قصد دارید به عنوان یک حسابدار مسلط وارد بازار کار شوید، بی شک محاسبان بهترین انتخاب شماست. محاسبان که در سال 1405 به عنوان بهترین آموزشگاه حسابداری در اصفهان لقب گرفته است؛ با تیم آموزشی مجرب، دوره‌های کوچ محور، ارائه پشتیبانی نامحدود و معرفی فرصت‌های شغلی، یک سطح جدید به آموزش حسابداری در اصفهان اضافه کرده است.

هدف ما ارائه بهترین دوره آموزش حسابداری اصفهان و ساخت یک جایگاه شغلی مناسب برای شما کارآموزان است. امروزه نیاز به شغل حسابدار در اصفهان بیش از پیش قابل مشاهده است و ما سعی داریم با ارائه بهترین آموزش حسابداری اصفهان و معرفی فرصت‌های شغلی حرفه‌ای، این مسیر را برای شما هموار کنیم. با این وجود کسب مهارت‌های مرتبط و تقویت اصول مذاکره و فن بیان هم الزامی است؛ البته نگران نباشید چون در کنار دوره آموزش حسابداری این مهارت‌ها را هم به شما آموزش خواهیم داد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
ورود با شماره همراه

تکمیل ورود
برای {{ userOnSignup.newUser ? 'ثبت نام' : 'ورود' }} کد تایید ارسال شده به شماره همراه {{ userOnSignup.mobile }} را وارد کنید.

شرایط و قوانین استفاده و سیاست نامه حریم خصوصی محاسبان را می‌پذیرم.