حق اولاد چیست؟ نحوه محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵ + شرایط دریافت

حق اولاد به عنوان یکی از اجزای کلیدی در ساختار حقوق و دستمزد، هر ساله براساس مصوبات قانونی و با توجه به حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار مشخص میشود. بسیاری از کارگران و کارمندان در فیش حقوقی خود، عددی با عنوان حق اولاد مشاهده میکنند، اما از نحوۀ محاسبه و شرایط دریافت آن آگاهی کاملی ندارند. در این مقاله از محاسبان، با حق اولاد در سال ۱۴۰۵، نحوۀ محاسبه و شرایط دریافت آن آشنا میشویم.
محاسبه آنلاین حق اولاد 1405
با ابزار محاسبه آنلاین حق اولاد ۱۴۰۵ خود را بهطور دقیق و بیدردسر محاسبه کنید. در صورت داشتن شرایط، تنها کافی است که اطلاعات مورد نیاز مانند سابقه بیمه و تعداد فرزندان را وارد کنید. ابزار به طور خودکار مبلغ حق اولاد شما را براساس قوانین کار محاسبه میکند.
حق اولاد چیست؟
حق اولاد یکی از مزایای قانونی مستمر قانون کار است که طبق ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی، کارفرما باید به کارگران یا کارمندانی که دارای فرزند هستند، پرداخت کند. حق اولاد به ازای هر فرزند، معادل ۱۰ درصد آخرین حقوق پایه یا ۳ برابر حداقل دستمزد روزانه محاسبه میشود.
حق اولاد ۱۴۰۵

براساس مصوبهٔ شورای عالی کار، حق اولاد در سال ۱۴۰۵، به ازای هر فرزند ماهیانه مبلغ ۱۶٬۶۲۵٬۵۵۰ ریال است. این مبلغ با توجه به سه برابر حداقل دستمزد روزانه ۱۴۰۵ محاسبه میشود.
در بخش دولتی هم حق اولاد 1405 با افزایش ۲٬۹۶۷ امتیاز، مبلغ ۲۰٬۶۲۸٬۳۱۸ ریال برای هر فرزند تعیین شد.
محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵
محاسبه حق اولاد ۱۴۰۵ بر پایه مقررات ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی انجام میشود. طبق این ماده قانونی، کارفرما موظف است برای هر فرزند واجد شرایط، مبلغی معادل سه برابر حداقل مزد روزانه مصوب شورای عالی کار را بهصورت ماهانه در فیش حقوقی کارگران پرداخت کند.
نکته مهم |
حق اولاد صرفاً بر مبنای حداقل دستمزد مصوب اداره کار محاسبه و پرداخت میشود و ارتباطی با حقوق پایه شخص ندارد.
فرمول محاسبه حق اولاد به شرح زیر است:
مبلغ حق اولاد = حداقل دستمزد روزانه مصوب اداره کار × ۳ × تعداد فرزندان
شرایط دریافت حق اولاد
حق اولاد یا کمک عائلهمندی مطابق با ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی به کارگران مشمول قانون کار تعلق میگیرد. شرایط دریافت حق اولاد به شرح زیر است:
- بیمهشده باید حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
- وضعیت سن فرزندان کمتر از ۱۸ سال باشد.
- تبصره: فرزندان بالای ۱۸ سال (در صورت ادامه تحصیل بدون محدودیت سنی تا پایان تحصیل، فرزندان ناتوان از کار به دلیل بیماری یا نقص عضو با تایید کمیسیون پزشکی ماده ۹۱ این قانون)
نکته مهم |
- برای برخورداری از حق اولاد، دو شرط سابقه بیمه و وضعیت فرزندان باید همزمان برقرار باشند و وجود تنها یکی از آنها کفایت نمیکند.
- قانون به ازدواج فرزندان اشارهای نکرده است، اما عرفاً به پسران تا پایان تحصیل و به دختران تا پیش از ازدواج پرداخت میشود.
قانون جدید حق اولاد
در قانون جدید حق اولاد با هدف حمایت از خانوادهها، محدودیت تعداد فرزندان برای دریافت حق اولاد حذف شده و به تمامی کارگران و کارمندان مشمول، با شرط حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه پرداخت میشود.
حق اولاد به چه کسانی تعلق میگیرد؟

گاهی برای برخی از افراد سوال پیش میآید که حق اولاد به چه اشخاصی تعلق میگیرد؟ این افراد با توجه به قانون و عرف جامعه شامل موارد زیر میشوند.
- حق اولاد هم به مرد و هم به زن تعلق میگیرد. حتی اگر در یک مکان کار کنند، حق اولاد باید به صورت ماهانه به هر دو آنها پرداخت شود.
- پرداخت حق اولاد به مرد و زن که هر دو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند، در صورت طلاق از یکدیگر هم باید انجام شود و ارتباطی به داشتن حضانت فرزند از طرف دادگاه ندارد.
- حق اولاد برای فرزندان دختر و پسر پرداخت میشود و مبلغ آن یکسان است.
- مدت زمان دریافت این مزایا برای فرزندان دختر تا زمان تأهل یا اشتغال و فرزندان پسر تا ۱۸ سالگی یا با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل است.
- کارمندان بخش دولتی علاوه بر حق اولاد از حق عائلهمندی برخوردار میشوند. حق عائلهمندی از زمان تاهل پرداخت شده اما حق اولاد با داشتن شرایط دریافت محاسبه میشود.
- به دخترانی که طلاق گرفتهاند و به منزل پدر و مادر برگشتهاند، حق اولاد تعلق میگیرد.
بخشنامه حق اولاد
بخشنامه حق اولاد یکی از دستورالعملهای اداری است که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر میشود و نحوۀ پرداخت حق اولاد به کارکنان دولت و بخش خصوصی را مشخص میکند.
بر اساس آخرین بخشنامه مرتبط با حق اولاد در سال ۱۳۹۴ که با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان تنظیم شده و با استناد به ماده ۸۶ و ۸۷ قانون تأمین اجتماعی و همچنین قانون حمایت از جوانی جمعیت، حداقل دستمزد پایه روزانه کارگران مشمول قانون کار برای هر فرزند بهصورت جداگانه اعمال میشود و محدودیتی از نظر تعداد فرزندان وجود ندارد که این موضوع با توجه به حذف محدودیتهای قبلی و تأکید بر سیاستهای جوانی جمعیت صورت گرفته است.
جمعبندی
حق اولاد در سال ۱۴۰۵، برای هر فرزند ماهانه مبلغ ۱۶٬۶۲۵٬۵۵۰ ریال تعیین شده و مطابق قوانین کار، کارفرما ملزم به پرداخت آن به کارگران مشمول با رعایت توامان دو شرط سابقه بیمه و وضعیت فرزندان است و جزء مزایای قانونی و اجباری محسوب میشود. به نظر شما، آیا حذف سقف فرزندان در پرداخت حق اولاد میتواند انگیزهای مؤثر برای کارگران باشد؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
۱. حق اولاد در سال ۱۴۰۵ چقدر است؟
حق اولاد به ازای هر فرزند در سال ۱۴۰۵، مبلغ ۱۶٬۶۲۵٬۵۵۰ ریال است.
۲. حق اولاد بعد از چند ماه بیمه تعلق میگیرد؟
۷۲۰ روز سابقه پرداخت بیمه.
۳. آیا به حق اولاد بیمه و مالیات تعلق میگیرد؟
حق اولاد در بیمه تامین اجتماعی جزء معافیتها محسوب شده و از آن حق بیمه کسر نمیشود، اما در محاسبه مالیات حقوق، مشمول مالیات است و معافیتی ندارد.
۴. آیا حق اولاد در محاسبه مزایای حقوق تأثیرگذار است؟
حق اولاد به عنوان یک مزیت رفاهی انگیزشی، در مزد ثابت تاثیری ندارد و در محاسبات اضافهکاری، نوبتکاری، عیدی و سنوات نقشی ندارد. اما در بازخرید ایام مرخصی بهدلیل استفاده از مجموع حقوق و مزایای مستمر نقدی، طبق رای دیوان محاسبه میشود.
۵. آیا در صورت اشتغال همزمان زن و شوهر، هر دو میتوانند حق اولاد دریافت کنند؟
درصورتیکه زن و شوهری هر دو مشغول به کار بوده و دارای شروط تعلق حق اولاد باشند، این مبلغ باید به هر دو پرداخت شود.
سلام وقت بخیر مادر من تا پارسال برای من و خواهرم که مجرد هستیم اما چندین سال شاغل حق عائله مندی دریافت میکرد اما امروز دیدم حق عائله مندی از حقوقشون حذف شده آیا قابل میتوان اعتراض زد و حقوقشان افزایش داد
سلام
من و برادرم در شرکتی که کارفرمای آن پدرم میباشد مشغولیم . در لیست کلا همین دو نفر هستیم (من بعنوان مدیر عامل و برادرم بعنوان کارگر).سنوات بیمه ای من الان 31 سال (میخواهم تا پایان امسال ادامه دهم) و برادرم 21 سال است.چند سال است که برای خودم و برادرم حق اولاد در لیست درج نمیکنیم.سوالم این است که اگر از خرداد امسال حق اولادها را برای خودم و برادرم در لیست بیاوریم ، آیا مشکلی پیش نمیاید؟ و آیا در حقوق بازنشستگی من لحاظ میشود؟(هر دو فرزندم مشغول به تحصیل در دانشگاه هستند)
درود و مهر
در صورتی که شرایط دریافت حق اولاد را داشته باشید (داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه و فرزند واجد شرایط)، درج حق اولاد در لیست بیمه از هر زمانی امکانپذیر است و معمولاً مشکلی ایجاد نمیکند. اما توجه داشته باشید حق اولاد جزو مزایای رفاهی محسوب میشود و در محاسبه مستمری بازنشستگی تأثیر مستقیمی ندارد.
سلام من دوتادختردارم یکی ۲۵ ساله مجردویکی سی ساله مطلقه است حق اولاداین دخترابه من نمیدهندچکارکنم
درود و مهر
شما مشمول دریافت حق اولاد هستید با ارائه اسناد و مدارک به سازمان مربوطه نسبت به دریافت حق اولاد اقدام فرمایید.
سلام چرا در صندوق روستایی عشایری بیمه به نوه تعلق نمی گیرد.این همهبیمه ریختم.
درود و مهر
در صندوقهای بیمه روستایی و عشایری، «مشمولیت و حمایت» بسته به قوانین همان صندوق و همچنین تعریف افراد تحت تکفل (از جمله فرزند/نوه) متفاوت است. معمولاً نوه صرفاً با «داشتن رابطه نسبی» بهتنهایی مشمولِ تحت تکفل محسوب نمیشود و ممکن است شرط های دیگری مثل وابستگی، تحت تکفل بودن، تعیین تکلیف در مدارک هویتی و استعلام سازمان لازم باشد.
پیشنهاد میشود برای اعلام علت دقیق در پرونده شما، به شعبه مربوطه یا سامانه/پشتیبانی صندوق مراجعه کنید.
سلام چه طور می شود حق اولاد کارگر ۱۶۰۰ باشد وحق اولاد کارمند ۲۰۰۰۰۰۰باشد در صورتی که زحمت که کارگر می کشد از کارمند بیشتر است کارمند پشت میز دولت می نشیند تابستان زیر کولر زمستان هم زیر شوفاژ عدالت رعایت شود هردو گروه باید دومیلیون باشد.
سلام در ش شرکت خصوصی کار میکنم. امسال ۱۴۰۵ برای قرار داد وکیل شرکت منو از حق اولاد محروم کرد دلیلش این بود که دخترم تحصیلش تمام شده .توضیح اینکه دخترم ۲۹ سالش ومجرد است و بیکار هم هست. آیا میتوانم اعتراض کنم یا طبق قانون عمل کرده است؟
درود و مهر
حق اولاد معمولاً فقط زمانی پرداخت میشود که “شرایط قانونی فرزند” برقرار باشد. طبق مقررات تأمینحقوق و نیز آییننامهها، برای فرزندِ بالای سن مقرر، معمولاً ملاک اشتغال به تحصیل یا داشتن وضعیت مورد قبول قانونی است.
اما اینکه چرا ایشان به استناد “تمام شدن تحصیل” حق را قطع کرده، غالباً رایج است؛ با این حال اگر شما بتوانید نشان دهید فرزندتان طبق شرایط استثنایی یا وضعیت قانونی خاص (مثل استمرار تحصیل در مقطع/مدت مجاز، یا تأیید وضعیت توسط مراجع ذیربط) مشمول است، میتوانید اعتراض/پیگیری کنید.
سلام من پسرم ۱۹ سالشه ولی درس نمیخونه بهش حق اولاد تعلق نمیگره؟
درود و مهر
خیر \سران تا سن ۱۸ سالگی یا در صورت ادامه تحصیل مشمول حق اولاد میشوند.
سلام دولت اعلام کرده افرادی ک داری ۴ فرزند بیشتر داشته باشه ب دلیل حمایت از افزایش جمعیت حق اولاد ۲ برابر پرداخت خواهدشد این خبر درسته؟
درود و مهر
خیر این موضوع تصویب و بخضشنامه نشده است.
سلام فردی که دخرش مطلقه باشه ایا بهش حق اولاد تعلق میگیره؟
درود و مهر
بله. در صورت طلاق به فرزند دختر حق اولاد تعلق میگیرد
سلام
فردی که حق اولاد میگیره حتما باید ۷۲۰ روزش رو در همون شرکت گذرونده باشه یا سابقه بیمهاش مربوط به شرکت های مختلف هم باشه اوکیه؟
درود و مهر
یکی از شرایط دریافت حق اولاد داشتن ۷۲۰ روز سابقه بیمه پردازی است، و صرفا داشتن سابقه بیمه در شرکت مورد نظر باور اشتباهی است.
به جواب سوالی که میخواستم رسیدم
سلام من یه دختر مجرد هستم میشه حق اولاد جدا کنم هر ماه به کارت خودم واریز کنن
سلام من دختری مجرد هستم چطوری میشه حق اولاد جدا کنم به کارت خودم بریزن
سلام من چطوری میتونم حق اولاد خودم جدا کنم مجردم دختر هستم امکانش هس حق اولاد جدا کنم به کارت خودم بریزن
سلام وقتتون بخیر.
حق اولاد یکی از آیتمهای حقوق بگیران دارای فرزند است که متناسب با داشتن شرایط به حقوق بگیر تعلق میگیرد و امکان جداسازی آن نیست
سلام روزتون بخیر. کارشناس محترم بنده 16 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم ودارای 4 فرزند هستم که خودنیز سرپرستی فرزندانم را برعهده دارم باتوجه به شرایط موجود میخواستم بدونم ایا حق اولاد فق به 2 فرزند تعلق میگیره؟ ایا این قانونی است؟ لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام روزتون بخیر. کارشناس محترم بنده 16 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم ودارای 4 فرزند هستم که خونیز سرپرستی فرزندانم را برعهده دارم باتوجه به شرایط موجود میخواستم بدونم ایا حق اولاد فق به 2 فرزند تعلق میگیره؟ ایا این قانونی است؟ لطفا راهنمایی بفرمایید
درود و مهر
خیر تعداد فرزندان در دریافت حق اولاد تاثیرگذار نیست . منتهی در صورتی که نداشتن شرایط حق اولاد مانند(ازدواج فرزندان، سن بالای 18 سال و ادامه ندان تحصیلات) یا سابقه بیمه 720 روز در پرداخت نشدن حق اولاد دخیل هستند.
سلام وقت بخیر
منظور از 720 روز بیمه پردازی ، سابقه بیمه در همان کارگاه هست یا منظور سابقه کلی فرد در بیمه تامین اجتماعی میباشد؟
درود و مهر
متشکریم از حسن توجه و نظر شما. منظور از ۷۲۰ روز بیمه پردازی، سابقه کلی فرد در تأمین اجتماعی برای دریافت حق اولاد است
سلام وقت بخیر
من ۷۲۰ روز بیمه ندارم به من تعلق نمیگیره ؟ هیچ راهی نداره؟من دو تا بچه دارم ، آخه این چه قانونیه ؟ چرا باید ۷۲۰ روز بیمه داشته باشم؟
سلام وقتتون بخیر.
بله شرط اصلی برای دریافت حق اولاد در سال ۱۴۰۴ داشتن ۷۲۰ روز سابقه بیمه است.
سلام.من و مادرم مستمری تامین اجتماعی پدرم که فوت شده رو میگیریم.طبق قانون تامین اجتماعی دخترانی که نه شاغل باشند نه ازدواج کرده باشند امکان دریافت حق اولاد را دارند.من دانشجو هستم و سال گذشته در دانشگاه چند ماه تدریس کردم ولی هیچ بیمه ای برای من رد نشده.فقط دانشگاه آن را ثبت کرده و در سامانه اداره مالیات قابل مشاهده است.البته العان دیگه تدریس نمیکنم.از طرف تامین اجتماعی بامن تماس گرفتند که حقوقتون بخاطر همین موضوع قراره قطع بشه.باوجود اینکه تابحال برای من هیچ بیمه ای رد نشده من چه کاری میتوانم انجام دهم؟
سلام وقتتون بخیر
میتوانید با ارائه اسناد و مدارک درخواست خود را به سازمان تامین اجتماعی بدهید.
من پدرم بازنشسته تامين اجتماعي بودن كه فوت شدن و مادر هم فوت شدن و من مستمري بگير پدرم هستم سنم بالاي ٤٠ سال است اما نه ازدواج كردم و نه شاغل هستم ، حق اولاد من رو قطع كردن آيا دوباره بهم تعلق ميگيره؟ ثبت اعتراض هم انجام دادم و تعهد نامه پر كردم ، ممنون ميشم پاسخ بدين
من پدرم بازنشسته تامين اجتماعي بودن كه فوت شدن و مادر هم فوت شدن و من مستمري بگير پدرم هستم سنم بالاي ٤٠ سال است اما نه ازدواج كردم و نه شاغل هستم ، حق اولاد من رو قطع كردن آيا دوباره بهم تعلق ميگيره؟ ثبت اعتراض هم انجام دادم و تعهد نامه پر كردم ، ممنون ميشم پاسخ بدين
سلام وقتتون بخیر
حق اولاد مستمری بازماندگان دوباره قابل احیا است. ثبت اعتراض و تعهدنامه، مسیر قانونی درستی است که طی کردهاید بنابراین احتمال بازگشت حق اولاد وجود دارد.
سلام من دختر بازمانده بازنشسته تامین اجتماعی هستم حق اولاد رو قطع کردن نه شغل دارم نه ازدواج کردم درخواست تعهدنامه هم پرکردم ایا حق اولادم قطع میشه و اگر نه کی حق اولادهامون واریز میکنند گفته بودن ۱۵ مهرماه اما امروز ۱۶ مهر و هنوز واریز نشده
سلام وقتتون بخیر، خیر قطع نمیشود و احتمالا با حقوق مهر ماه واریز می شود
من سرپرست دخترم هستم دخترم تازه هجده سالش شده بازمانده پدرم هستم شوهرم هم فوت شده چرا حق اولاد منو حذف کردن من حداقل بگیرم واقعاً آدم میمونه چی بگه شوهر کنیم حقوقمون قطع میشه سرکار بریم قطع میشه این چ وضعشه
سلام وقتتون بخیر
حق اولاد حذف شده به دلیل سن ۱۸ سالگی دخترتان و بهروزرسانی سیستم، اما مستمری اصلی (از پدر و شوهر) قطع نمیشود اگر مجرد و بیکار بماند – قوانین ۱۴۰۴ حمایتیتر است. در es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کنید.
سلام چرا حق اولا بازنشستگی پدرم قطع شد وصمن دختر مجرد هسنتد
سلام وقتتون بخیر
کمکهزینه اولاد برای برخی بازماندگان مستمریبگیر تأمین اجتماعی (فرزندان بالای ۱۸ سال) به دلیل بهروزرسانی هوشمند اطلاعات و تغییرات سیستمی حذف شده است. این تغییر شامل بازنشستگان و ازکارافتادگان نمیشود و حق اولاد زنان سرپرست خانوار نیز قطع نشده است. سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده که اصلاحات نرمافزاری در حال انجام است و پس از رفع ایرادات، کمکهزینه در مستمری مهرماه لحاظ خواهد شد. بازماندگان میتوانند درخواست بررسی مجدد را از طریق سامانه ۱۴۲۰ (تماس تلفنی یا پرتال https://1420.tamin.ir) ثبت کنند. برای ثبت درخواست، باید در پرتال، بخش پروفایل کاربری، گزینه «رسیدگی به تغییرات حکم بازماندگان» را انتخاب و فرم مربوطه را تکمیل کنند. پاسخ درخواست از طریق پیامک یا پرتال قابل پیگیری است.
با سلام وقت بخیر من اسفند۱۴۰۳بازنشست شدم با پیگیری حق غائله مندی را گرفتم دو دختر حدود۴۰سال سن دارند سرپرست خانوارهستم چرا حق اولاد را ب من که سرپرست هستم ودخترانم کارنمیکنن چرا حق اولاد را به من نمیدهندفقط به آقایون تعلق میگیره فرق من با آقایون چه هست میشه لطف کنید توضیح دهید ممنون
با سلام من بازنشست شدم دو دختر حدود۴۰ساله دارم که بامن زنگی میکنن نه کار دارند ونه بیمه بادوندگی حق عایله مندی بادادن مدارک درحکمم درج شد اما آیا نباید حق اولاد ب من بدهندمن سرپرست خانوارهستم وبا مردان چه فرقی میکنم حتی سخت تر زندگی میکنم این چه قانونی هست که به زنان سرپرست بازنشسته حق اولاد نمیدهند
با درود . چنانچه فرزندی اشتقال به تحصیل دارد و دانشجو باشد و بصورت پاره وقت استخدام شده و بیمه شود نیز حق اولاد برای او منظور میشود
سلام وقتون بخیر.
با توجه به دانشجو بودن با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل مشمول حق اولاد میشود به شرطی که به طور مستقل در شرکتی که به صورت ئاره وقت فعالیت میکند بیمه نباشد در غیر این صورت مشمول دریافت حق اولاد نیست.
سلام آیا کسی که ۳ ساعت در جائی کار
میکندمزایاوحق اولاد بچه صورت باید
دریافت کند متشکرم اگر جواب بدهید
سلام وقتتون بخیر. به نسبت ساعات کارکرد و موظفی همان ماه
با سلام
برای فرزندی که مثلا روز 25 یکی از ماهها به دنیا آمده . آیا حق اولاد این ماه باید کامل محاسبه شود؟یعنی برای ماه اول تولد حق اولاد کامل است یا مبلغ آن بستگی به روز تولد دارد؟
سلام. وقتتون بخیر.
به موضوع زمان تولد فرزند بستگی ندارد و فقط شرایط سابقه ۷۲۰ روز بیمه پردازی و شرایط عرفی و سنی فرزند وابسته است. در صورت دارا بودن حق اولاد کامل پرداخت میشود
سلام و درود
آیا حق تاهل و حق اولاد جزء حداقل حقوق حساب میشود یا مازاد بر حداقل حقوق ؟
سلام. وقتتون بخیر. جز مزایای قانونی و به تبع شغل هستند
سلام حق اولاد همه براساس ۳روز حداقل دستمزد محاسبه میشود یعنی برای همه یک فرزند ۱۰۳۹۰۹۶۸ریال هست حتی اگر دستمزد روزانه آن شخص۴۵۰۰۰۰۰ریال باشد
سلام وقتتون بخیر. بله، حق اولاد معادل 3 روز حداقل مبلغ مزد مصوب، برای هر فرزند، می باشد
باسلام واحترام
حق اولاد به خانم های متاهل هم پرداخت میشود
آیا کارفرما میتواند از دادن حق اولاد امتناع کند یا برای پرداخت حق اولاد شرط مجرد بودن خانم هارو عنوان کند
سلام . وقتتون بخیر. حق اولاد یکی از مزایای قانونی است و در صورت داشتن شرایط دریافت حق اولاد در متن مقاله به شما تعلق میگیرد
سلام وقت بخیر
آیا پسری که دوره سربازیشو گذرونده و بعد از سربازی شروع به تحصیل کرده ، مشمول حق اولاد میشه ؟
سلام وقتتون بخیر
بله از نظر قانونی ممانعتی در این باره وجود ندارد.
درود بر شما
حداقل سابقه بیمه برای دریافت حق اولاد ۷۲۰ روز هست یا کمتر ؟
سلام وقتتون بخیر
در حال حاضر حداقل سابقه برای دریافت حق اولاد 720 روز میباشد.
اگر کارگری فرزندی بالای 18 سال داشته باشد که در حال تحصیل باشد. آیا حق اولادبه ایشان باید پرداخت گردد یا خیر ؟؟؟؟
سلام وقتتون بخیر
بله مادامی که فرزند مشغول به تحصیل باشد حق اولاد به ایشان تعلق میگیرد.
سلام حق اولاد عددی ثابت برای ماه است یا درصورت کم کاری ماهانه به ازای روز کارکرد حق اولاد پرداخت میگردد؟
درود بر شما
به ازای روزهای کارکرد پرداخت می شود