نحوه محاسبه حقوق در شرایط جنگ چگونه است؟

آیا میدانید با اعلام وضعیت اضطراری در کشور، مسئولیت شما به عنوان کارفرما یا حق قانونی شما به عنوان کارگر، چه تغییری میکند؟ یکی از ابهاماتی که برای بسیاری از کارفرمایان به خصوص بعد از جنگ ۱۲ روزه ایجاد شد، نحوه محاسبه حقوق در شرایط جنگی است. در این مقاله از محاسبان، هر آنچه باید دربارهٔ حقوق کارگران در شرایط فورس ماژور بدانید را شرح میدهیم.
قانون کار در شرایط فورس ماژور
محاسبۀ حقوق در شرایط جنگی اغلب با مفهوم فورس ماژور یا حوادث غیرقابل پیشبینی گره خورده است. فورس ماژور به وقایعی اشاره دارد که خارج از کنترل طرفین قرارداد رخ میدهد، مانند جنگ، زلزله یا سیل. در قانون کار، این شرایط میتواند منجر به تغییرات در پرداخت حقوق شود.
براساس ماده ۱۵ قانون کار، در مواقع بروز حوادث غیرقابل پیشبینی مانند جنگ، زلزله، سیل، آتشسوزی یا هر واقعهای که ادامه فعالیت در کارگاه را غیرممکن کند، قرارداد کار به صورت موقت تعلیق میشود. این تعلیق به معنای فسخ یا پایان قرارداد نیست، بلکه صرفاً اجرای تعهدات کاری به حالت تعلیق درمیآید.
محاسبه حقوق در شرایط جنگ چگونه است؟

تا اینجا متوجه شدیم که اصل اولیه بر تعلیق قرارداد و توقف پرداخت حقوق است؛ اما نکته بسیار مهم اینجاست که این اصل، شامل همه شرایط نمیشود. بیایید سناریوهای مختلف را بررسی کنیم تا پاسخ دقیق محاسبه حقوق در شرایط جنگی را بیابیم.
تعطیلی کارگاه به دلیل قوه قهریه
در دوره تعلیق قرارداد کار، کارفرما از لحاظ قانونی موظف به پرداخت حقوق در شرایط جنگی نیست. این موضوع اغلب منجر به نگرانی کارگران میشود، اما قانونگذار صراحت دارد که پرداخت حقوق در این شرایط الزامی نیست. با این حال، کارگران رسمی یا قراردادی همچنان به عنوان نیروی کار همان واحد شناخته میشوند و رابطه کاری آنها قطع نمیشود.
امکان دورکاری یا ادامه کار از راه دور
این سناریو یکی از نقاط کلیدی در محاسبه حقوق در شرایط جنگی است. فرض کنید کارگاه آسیب فیزیکی ندیده، اما به دلیل ناامنی یا محدودیتهای تردد، کارگر نمیتواند حضور فیزیکی پیدا کند. اگر ماهیت شغل به گونهای باشد که بتوان آن را به صورت دورکاری انجام داد، شرایط تغییر میکند.
- در این حالت، قرارداد تعلیق نمیشود. کارگر موظف است به صورت دورکاری وظایف خود را انجام دهد و کارفرما نیز موظف به پرداخت کامل حقوق است. انجام کار حتی از راه دور، تعهد کارفرما به پرداخت مزد را زنده نگه میدارد.
تعطیلی اختیاری کارگاه توسط کارفرما
اگر کارگاه آسیبی ندیده، شرایط برای دورکاری نیز فراهم نیست، اما کارفرما به دلایل شخصی (مثلاً ترس از کاهش تقاضا) تصمیم به تعطیلی موقت بگیرد، این تعطیلی از مصادیق قوه قهریه خارج است.
- وضعیت حقوق: کارفرما موظف به پرداخت حقوق کارگران است. قانوناً نمیتواند با استناد به جنگ، کارگران را به مرخصی اجباری بدون حقوق بفرستد.
- مستند قانونی: مرخصی بدون حقوق فقط با درخواست کتبی و موافقت کارگر امکانپذیر است (ماده ۷۲ قانون کار) و کارفرما حق تحمیل یکطرفه آن را ندارد.
بیشتر بخوانید: محاسبه حقوق و دستمزد
مرخصی استحقاقی در شرایط جنگی
یکی از رایجترین اشتباهات در محاسبه حقوق در شرایط جنگی، نحوهٔ برخورد با مرخصی استحقاقی کارگران است.
- کسر از مرخصی استحقاقی: اگر کارگر به دلیل جنگ غیبت داشته باشد (غیبت موجه)، کارفرما نمیتواند این روزها را از مرخصی استحقاقی سالانه کارگر کسر کند و تحمیل یک طرفه مرخصی به کارگر در شرایط جنگی غیرقانونی است.
- مرخصی بدون حقوق اجباری: برخی کارفرمایان کارگران را مجبور میکنند که در دوران جنگ از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. این کار، خلاف قانون است. مرخصی بدون حقوق تنها با توافق کتبی دو طرف امکانپذیر است. اگر کارگاه در شرایط جنگی فعال باشد و کارگر به دلایل موجه حاضر به کار نباشد، رابطه به حالت تعلیق درنمیآید، بلکه غیبت موجه داشته و حقوق آن روزها را دریافت نمیکند، اما این روزها از مرخصی استحقاقی او کسر نمیشود.
شرط استفاده از بیمه بیکاری در شرایط جنگی
تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری، شرایط جنگ را بهصراحت پیشبینی کرده است: بیمهشدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل جنگ، سیل، زلزله و… بیکار میشوند، میتوانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.
در شرایط عادی، داشتن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه برای استفاده از بیمه بیکاری الزامی است، اما ماده ۶ آییننامه اجرایی قانون بیمه بیکاری یک استثنا برای شرایط جنگ قائل شده است. براساس این ماده، اگر فردی به دلیل جنگ بیکار شود، حتی اگر سابقه پرداخت حق بیمه او کمتر از ۶ ماه باشد، میتواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
فرد بیکار شده باید برای معرفی به سازمان تأمین اجتماعی، به واحد کار و امور اجتماعی محل مراجعه کرده و آمادگی خود را برای انجام کار در اولین فرصت ممکن اعلام کند. دریافت مقرری به معنای پایان رابطه کاری نیست و فرد همچنان در لیست انتظار بازگشت به کار قبلی خود قرار دارد.
جمعبندی
محاسبه حقوق در شرایط جنگی یک فرمول ثابت ندارد و به امکان انجام کار و علت تعطیلی بستگی دارد. اگر کار به هر نحو (حتی دورکاری) قابل انجام باشد، حقوق باید به طور کامل پرداخت شود. اگر کار واقعاً غیرممکن شده باشد، قرارداد تعلیق و حقوق قطع میشود، اما حمایتهایی مثل بیمه بیکاری (بدون شرط سابقه) و حق بازگشت به کار پس از پایان بحران برای کارگر محفوظ است. به نظر شما، اجرای این قوانین، میتواند پاسخگویی نیازهای کارفرمایان و کارگران شود؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
۱. آیا کارفرما میتواند در ایام تعطیلی کارگاه، از مرخصی استحقاقی کارگران کسر کند؟
خیر، مطابق با ماده ۱۵ قانون کار، در دوران جنگ (فورس ماژور) کارفرما حق کسر از مرخصی استحقاقی کارگران را ندارد.
۲. اگر کارگاه به دلیل جنگ تعطیل شود، کارگر حقوق دریافت میکند؟
اگر تعطیلی ناشی از شرایط جنگ به دستور دولت یا به دلیل خطر مستقیم (مثل تخریب، قطع خدمات عمومی) باشد که باعث تعلیق قرارداد کار شود، در این صورت کارفرما الزام قانونی به پرداخت حقوق ندارد؛ اما در سایر موارد، حقوق باید پرداخت شود.
۳. آیا کارگر اخراج شده در زمان جنگ میتواند از بیمه بیکاری استفاده کند؟
بله، مطابق ماده ۶ آییننامه اجرایی قانون بیمه بیکاری، در صورتیکه فردی به دلیل جنگ بیکار شود، حتی اگر سابقه پرداخت حق بیمه او کمتر از ۶ ماه باشد، میتواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
سلام خسته نباشید من از برج ۱۹/۱۲ثبت نام کردم هفده سال سابقه دارم اما هنوز هیچ واریزی انجام نشده چرا
سلام خسته نباشد
در ایام جنگ دوازده روزه و ۴۰ روزه خود دولت برای هر کدام ۱ هفته تعطیلی اعلام کرد که جمعا میشه ۲ هفته.ولی شرکت ما تا آخر فروردین مارو نوبتی بردن سرکار یعنی من فروردین ماه ۲ روز کار کردم ایا میتونه از مرخصی هام کم کنه؟
سنوات دوسال منو داده ۲۶ ملیون
۱۸ ملیون ازش کم کرده بخاطر مرخصی
سلام. من از آذر ۱۴۰۴ تا شهریور ۱۴۰۴ در یک شرکت مشغول بودم و بیمه شدم. از اواسط مهر ۱۴۰۴ تا ۱۵ اسفند نیز در شرکت دیگری بیمه شده ام. و به دلیل شرایط جنگی نامه عدم نیاز به من دادند و تاریخ ۲ اردیبهشت برای بیمه بیکاری در سایت ثبت نام کردم. با توجه به اینکه اعلام کردند که برای ثبت نام بیمه بیکاری بعد از بیکار شدن ۹۰ روز زمان هست و همچنین نیازی به شش ماه سابقه بیمه در شرکت آخر نیز نمیباشد اما همچنان بیمه بنده تایید نشده است و فقط نوشته شده که در انتظار مشاهده کارشناس بیمه. میخواستم بدونم این وضعیت تا کی ادامه داره؟
سلام. من از آذر ۱۴۰۴ تا شهریور ۱۴۰۴ در یک شرکت مشغول بودم و بیمه شدم. از اواسط مهر ۱۴۰۴ تا ۱۵ اسفند نیز در شرکت دیگری بیمه شده ام. و به دلیل شرایط جنگی نامه عدم نیاز به من دادند و تاریخ ۲ اردیبهشت برای بیمه بیکاری در سایت ثبت نام کردم. با توجه به اینکه اعلام کردند که برای ثبت نام بیمه بیکاری بعد از بیکار شدن ۹۰ روز زمان هست و همچنین نیازی به شش ماه سابقه بیمه در شرکت آخر نیز نمیباشد اما همچنان بیمه بنده تایید نشده است و فقط نوشته شده که در انتظار مشاهده کارشناس بیمه. میخواستم بدونم این وضعیت تا کی ادامه داره؟
سلام وقتتون به خیر -جسارتا وقتی نیرویی در زمان جنگ بره و بعد از آتش بس برگرده و فقط یک هفته آخر ماه فروردین رو برگرده و مشغول به کار بشه- محاسبه حقوق بر اساس همون چند روز کاری باید محاسبه بشه؟
درود و مهر
بله به نسبت کارکرد و در صورتیکه مدتی از آن توسط دولت به عنوان تعطیلی رسمی اعلام شده باشد باید از موظفی آن ماه کسر شود.
با سلام و خدا قوت خدمت شما کارشناس محترم.من عسلویه کار میکنم و به علت شرایط جنگی و خطر ,شرکت تعطیل شد و نیروهای اضافی سر کار نرفتن.الان به پیمانکار ها حقوق دادن ولی به روز کار ها ندادن.آیا میشه از طریق بیمه اقدام کرد ؟
درود و مهر
با توجه به تعطیلی کارگاه و بلاتکلیفی نیروهای روزکار، بهترین کار این است که وضعیت بیمه و حقوق خود را از مسیر درست پیگیری کنید. اگر برای شما بیمه رد شده باشد، احتمالاً امکان استفاده از مزایای بیمه بیکاری و همچنین مطالبه حقوق معوقه وجود دارد. برای اینکه دقیق بدانید چه حقوقی شامل حال شما میشود و از کدام مسیر میتوانید سریعتر نتیجه بگیرید، پیشنهاد میکنیم از خدمات مشاوره بیمه و کار محاسبان استفاده کنید.
در «محاسبان» تلاش ما این است شفافترین و مطمئنترین مسیر قانونی را پیشِ پایتان بگذاریم تا کوچکترین حقی از شما ضایع نشود. مشاوران محاسبان در کنار شما هستند تا قدمبهقدم راهنماییتان کنند.
ممنونم استاد بسیار عالی و جامع بیان کردید
با سلام. اگر کارگر بدون اجازه کارفرما به جبهه جنگ بره و کشته بشه بهش حقوق و مزایا تعلق میگیره یا خیر؟
فقط میشه گفت عالی
درود و مهر
متشکریم از حسن نظر شما و بسیار خوشحالیم که مطالب مفید بوده است
سلام ممنون از پاسخگویی سریعتون و ممنون از اینکه جدول موظفی 1404 رو آپدیت کردید🙏🏻😊
اگر توی اون 7 روز تعطیلی که دولت تعیین کرد کارفرما بگه بیاین سرکار و تو اون تایم کار کرده باشیم اون ساعت ها چجوری محاسبه میشه؟ معمولی یا اضافه کار یا چی؟
درود و مهر
متشکریم از حسن نظر شما و بسیار خوشحالیم که این مقاله مفید واقع شده است. در صورتی که کارگر به درخواست کارفرما در این ایام فعالیت داشته باشد، تعطیل کاری محاسبه میشود.
سلام میشه بگید موظفی اسفند ماه چطوری حساب میشه؟ آیا اون 7 روز تعطیلی از ساعات موظفی کم بشه؟ چطوری نسبت بگیریم؟ ممنون میشم عدد ساعت موظفی اسفند رو در جدولتون آپدیت کنید و اگه میشه توی همین کامنت هم عددشو بگید
ممنون
درود و مهر
موظفی اسفند ماه پس از کسر مدت زمان تعطیلات رسمی (به خصوص مدت زمان ۷ روز که توسط دولت تعطیل رسمی اعلام شد) محاسبه میشود. موظفی اسفند ماه ۱۲۵ ساعت است. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه موظفی ۱۴۰۴ را مطالعه بفرمایید.
من قسمت فروش مجموعه هستم و ۹ اسفند به دلیل خطرناک بودن محل کار تخلیه کردیم و دیگه نرفتیم حقوق ما و بیمه به چه صورت محاسبه میشه ممنونم
درود و مهر
این ایامی که توسط دولت تعطیل رسمی اعلام شده است از موظفی و کارکرد آن ماه کسر خواهد شد اما بیمه باید کامل پرداخت شود.
عالی
درود و مهر
سپاسگزاریم از حسن نظر شما
مثل همیشه عالی
درود و مهر
سپاسگزاریم از بازخورد بسیار خوبتان
سلام وقت شما بخیر آیا ۷ روز تعطیل عمومی برای کلیه واحد های شغلی است .و ساعت موظفی اسفند با احتساب تعطیلات ۷ روزه کاهش می یاید؟؟؟
درود و مهر
بله. این موضوع با توجه سیاست های سازمان اتخاذ میشود اما در صورتیکه تعطیل رسمی توسط دولت تعیین شده باشد باید از موظفی آن ماه کسر شود به عنوان مثال موظفی اسفند ماه ۱۴۰۴ که ۱۶۹ ساعت است باید نسبت گرفته شود و این روزهای تعطیل از این موظفی اسفند ماه کسر گردد.
چقدر به موقع 👌
درود و مهر
متشکریم از حسن نظر شما و خوشحالیم که این مقاله مفید واقع شده است.
سلام بعد از چند روز از بیکار شدن به علت جنگ میشه برای بیمه بیکاری اقدام کرد؟
درود و مهر
یکی از شرایطی که قانون گذار در این باره پیش بینی کرده است دریافت بیمه بیکاری بدون داشتن سابقه بیمه در صورتی که شرایط جنگ به گونه ای باشد که موجب بیکار شدن کارگران شود و زمان مشخص شده ای ندارد.